Tuesday 23 April 2013

Tip Tidurkan Si Manja.

Selamat malam sayangku...semoga mendapat mimpi yang indah-indah.
Waktu sudah tiba.
Jangan tunggu sehingga anak anda letih untuk membawanya masuk ke dalam bilik tidur. seharusnya si manja di bawa masuk pada waktu tenang setip malam ( tetapkan masa secara rutin secara perlahan-lahan letakan ii atas katil.jika boleh padamkan lampu supaya dia tahu "gelap" tandanya hari sudah malam dan waktu untuk tidur.


Makan.
selepas sejam memberikan anak makan, anda perlu mandikannya dan dan berikan sedikit masa untuk si manja bermain. selepas berpakain tidur, bawa masuk dalam bilik, duduk besama-samanya dengan senyap dan bacakan cerita sebelum tidur.




Mandi.
Cuba mandikan si manja sebelum waktu tidur. cara ini membuatkan diaselesa dan tenang lebih-lebih lagi dengan wangian  daripada sabun mandi bayi yang digunakan pada badannya.jadikan amalan ni rutin sebelum masuk tidur.






urutan.

dilakukan selepas mandi dan sebelum tidur. Urutan ke  seluruh anggota badan akan membuatkan bayi rasa tenang danselesa setelah seharian melakukan pelbagai aktiviti dan meneroka persekitarannya yang serba baru.urutan ini juga sekali gusmemudahkan  si manja tidur dengan lebih lena. lakukan secara rutin pada setiap malam sebelum tidur.











No comments:

Post a Comment